Merancang Laluan Ke Arah Kejayaan

warren buffetSaya amat yakin, anda semua sudah mengetahui pelbagai strategi, konsep dan langkah yang boleh membantu anda ke arah kehidupan yang lebih selesa dan menyenangkan (financial freedom). Malahan, saya amat yakin anda tentu amat teruja melihat bagaimana orang biasa berjaya mencipta kekayaan melimpah ruah dan bagaimana kita juga mampu melakukannya. Mungkin anda pernah melihat kenalan anda sendiri memacu kereta idaman disamping mesra berbual bersama isterinya yang tersayang.

Persoalannya sekarang , bagaimanakah anda mahu kecapinya ? Bagaimana anda ingin kelihatan hebat dan orang sekeliling anda teruja melihat kekayaan dan kebahagiaan yang anda kecapi . Bak kata orang, amat sempurna! Jadi, anda perlu merancang laluan jutawan kita. Anda perlu bertanya pada diri ,”Kehidupan bagaimanakan yang saya mahukan ? “Bagaimanakah kehidupan dalam masa 1, 3, 5, 10 ataupun 20 tahun akan datang?

Dalam konteks ini , saya berikan satu contoh berkenaan kuasa penetapan matlamat hidup . Pada tahun 1952 , satu kajian berkenaan kesan penetapan matlamat dibuat sekumpulan pelajar Universiti Yale yang bakal menamatkan pengajian mereka. Apabila ditanya berapa peratuskah diantara mereka menetapkan dan mencatat matlamat hidup mereka, hanya 3 peratus sahaja mengatakan mereka mempunyai matlamat . 97% pelajar lain , walaupun pandai dan pintar , tidak mempunyai pelan yang spesifik ataupun rancangan bagi 5 hingga 10 tahun selepas menamatkan pengajian.

Sehubungan dengan itu, 25 tahun kemudian , pada tahun 1972 , kajian susulan dilakukan bagi mendapatkan keadaan terkini pelajar-pelajar tersebut . Jumlah pendapatan 300 pelajar yang mempunyai pelan spesifik dan matlamat yang jelas itu lebih daripada jumlah pendapatan baki 97% pelajar lain . Adakah ini berlaku secara kebetulan ataupun ini satu pembuktian bahawa matlamat yang jelas dan spesifik memainkan peranan hebat dalam memastikan kejayaan kewangan dan peribadi seseorang ?

Warrren Buffet dilahirkan semasa keadaan ekonomi meleset dimana bapanya hampir bankrap!  Sejak kecil lagi , beliau memahami berkenaan nilai mata wang dunia dan kepentingan wang dalam kehidupan. Malahan sebelum mencapai umur belasan tahun dan masih digelar budak hingusan lagi , Buffet sudah mengetahui dan memendam hasratnya ingin menjadi kaya suatu hari nanti.

‘Saya akan digelar jutawan pada awal 35 tahun nanti . Nantikan!” dengan selambanya beliau mengumumkan hasrat  ingin menjadi jutawan pada usia seawal 35 tahun dan rakan sebaya  hanya mengejek dengan mengatakan Buffet masih berada di awangan dan tidak cukup matang untuk membuat keputusan . Disebabkan matlamat itulah membuatkan beliau memikirkan cara-cara menjana pendapatan, sedangkan rakan-rakan sebaya hanya membelanjakan wang ibu bapa mereka atau dalam erti kata ‘ tunggu untuk disuap’.

Malah , nilai kekayaan beliau mencecah US$6 juta pada usia 35 tahun. Adakah perkara – perkara ini boleh berlaku sekiranya beliau tidak menetapkan matlamatnya ? Tentu sekali tidak. Disebabkan oleh tumpuan tenaga dan usahanya terhadap apa yang diimpikan yang membuatkannya beliau tersenarai Manusia Kedua Terkaya didunia selepas Bill Gates . Ataupun masih ada pembaca menafikan kenyataan saya diatas?

p/s~ Salah satu cara mencapai matlamat ialah aturkan secara rapi aktiviti seharian anda

 

Diedit dan diubahsuai dari : hasbulaqill.com