Berfikir Secara Kreatif

Salam sejahtera kepada saudara yang sudi melawat blog klinik motivasi dot com. Kali ini saya ingin berkongsi dengan saudara pembaca tentang berfikir secara kreatif. Apa kepentingan berfikir secara kreatif ? Sebenarnya terdapat banyak kepentingan berfikir secara kreatif terutama kepada seorang usahawan.

Berfikir dengan kreatif bermaksud berfikir dengan menggunakan gaya kreatif ditandai oleh keupayaan melihat sesuatu daripada pelbagai sudut. Gaya pemikiran ini juga menghasilkan pelbagai cara untuk melakukan sesuatu.

Apabila kita berfikir dengan menggunakan gaya kreatif, matlamat berfikir ialah untuk menerbitkan pelbagai persepsi, konsep, idea , cara menyelesaikan masalah, cara meleraikan konflik, strategi dan taktik, prosedur kerja, teori, hipotesis, peraturan dan hasil perundingan.

Bagi setiap perkara yang kita lihat, ada bermacam- macam cara lain untuk melihatnya. Bagi setiap cara untuk melakukan sesuatu, ada bermacam-macam cara lain untuk melakukannya. Perkara-perkara yang ditimbulkan apabila berfikir secara kreatif adalah:

  1. Cuba cari kaedah-kaedah lain untuk menerangkan perkara ini?
  2. Kita perlukan idea baru
  3. Ada atau tidak cara-cara lain?
  4. Cara ini belum dicuba lagi
  5. Ini idea lama. Tentu ada cara lain

Sekian dahulu perkongsian saya untuk kali ini. Selamat Beramal.

p/s: Diubahsuai daripada buku resipi istimewa untuk belajar.