Sifir Mudah Kehidupan

formula kehidupanStrategi melawan hawa nafsu tidaklah sesukar yang kita jangkakan, ianya hanya menuntut kekuatan diri untuk berubah. Seterusnya ianya hanya memerlukan fokus lebih sedikit dari biasa dan memerlukan tindakan yang berterusan dan berkekalan.

Kecekapan diri dari sudut mental, emosional, spiritual serta fizikal memainkan peranan sebagai pemangkin untuk menakluki nafsu. Seorang yang hanya berfikir sekadar ‘satu lapisan’ sahaja atau tidak mahu memikirkan hikmah setiap sesuatu perkara adalah seorang yang lemah akal.

Seorang yang gagal mengimbangi darjah turun naik emosi dan sering terbawa-bawa dengan perasaan yang melampau adalah seorang yang tidak stabil. Selain itu seorang yang rendah keyakinan diri serta rendah semangat untuk membina kekuatan dalaman adalah seorang yang mati sebelum masanya serta tidak berupaya memberi kesan kepada perubahan diri.

Seorang yang lemah dari sudut fizikal terutamanya dalam konteks penggunaan anggota dan deria rasa adalah seorang yang riak sombong serta takbur atas anugerah yang diberikan Allah kepada diri.

Cuba kita perhatikan bagaimana ‘sempurna’nya diri seseorang itu dicipta Allah agar dia dapat memikul tugasan sebagai khalifah di muka bumi ini dengan cekap dan berkesan.

Kehidupan boleh berbelit-belit dan boleh jadi mudah serta ringkas.
Apa sifirnya? sifirnya ialah memahami hakikat kehidupan yang merangkumi 3 perkara;

1. Tujuan kita hidup.
2. Tugasan yang kita perlu laksanakan.
3. Bagaimana cara terbaik untuk kita laksanakan.

Bukankah tujuan hidup kita adalah untuk beribadah kepada Allah?Bukankah tugasan yang perlu kita laksanakan perlu berlandaskan kepada Al-Quran & Sunnah? Bukankah memberi yang terbaik dan bermula dengan yang mudah itu satu sunnah ?

ps:

Like saya di Facebook: www.facebook.com/mohdhisyampage

Follow saya di Twitter: http://twitter.com/mohdhisyam

Subscribers saya di Youtube: http://www.youtube.com/user/hisyamTV

Sekian sahaja untuk kali ni 🙂