Produk Fizikal atau Produk Digital

Terdapat dua jenis produk popular yang dijual di internet iaitu produk fizikal dan produk digital. Kebanyakkan usahawan internet di negara kita lebih gemar menjual produk digital.Hal ini kerana produk digital mempunyai margin keuntungan yang lebih tinggi daripada produk fizikal.

Walaubagaimanapun pada pemerhatian saya, tidak kira seseorang usahawan internet  itu memilih untuk menjual produk fizikal atau digital, kita perlu memberikan 100% komitmen  kepada usaha yang dilakukan barulah pengorbanan yang dicurahkan  dalam perniagaan itu akan membawa hasil yang lumayan kepada seseorang usahawan tersebut.

Terdapat perbezaan ketara antara produk fizikal dan produk digital. Secara umumnya  produk fizikal adalah produk yang boleh kita beli dan pegang seperti barang-barang di supermarket . Antara produk fizikal yang popular dijual diinternet pada masa kini ialah buku, hardware computer, kain tudung, dan baju. Menurut Dr Irfan Khairi semasa beliau belajar diluar negara , untuk membeli makanan keperluan harian pun menggunakan internet. Oleh itu peluang perniagaan internet untuk produk fizikal di Malaysia masih terbuka luas untuk di diterokai.

Sehubungan dengan itu, produk digital pula adalah produk yang kita beli yang tidak boleh dipegang tetapi berguna pada kita contohnya ebook, gambar, video lagu, theme dan software.Kebanyakan usahawan internet di negara kita berminat untuk menjual produk digital kerana, ia dapat dijual secara automatik. Setelah pelanggan membeli dan membuat pengesahan pembayaran produk digital tersebut, kita hanya perlu menghantar emel untuk memberi tahu  laman download produk. Potensi bagi membuat jualan setiap hari selepas mempromosikan kepada pengguna internet adalah sangat tinggi.

Walaubagaimanapun, tidak semua produk yang kita jual di internet akan dibeli oleh pelanggan. Oleh itu kita perlu membuat sedikit penyelidikan dalam pasaran, apakah produk-produk yang mendapat permintaan dalam pasaran internet. Kita boleh mendapat maklumat tersebut dengan menyertai forum di internet, membaca blog, menghadiri seminar perniagaan internet dan sebagainya.