Mengenal Pasti Pasaran

Untuk menjalankan perniagaan internet anda hendaklah mengenalpasti “target market” atau pasaran sasaran anda. Adakah anda inginkan target market dalam negara atau luar negara. Oleh itu anda perlu menjalankan sedikit kajian untuk menentukan siapa bakal pelanggan anda.

Anda perlu melakukan sedikit kajian untuk mengetahui permintaan dan penawaran untuk perniagaan internet anda. Siapa bakal pesaing dan siapa yang bakal membeli produk yang anda tawarkan dalam perniagaan yang anda lakukan.

Dalam perniagaan internet, kajian pasaran biasanya tertumpu kepada maklumat Search Engine (enjin carian). Ia adalah alat utama yang digunakan oleh pengguna internet untuk mencari maklumat atau produk yang mereka mahukan.

Antara enjin carian yang popular ialah google.com, dan yahoo.com. Anda boleh mendapatkan sedikit panduan dengan menggunakan perkhidmatan laman web tertentu, dan ia berfungsi untuk mengetahui apa yang dicari oleh pengguna. Alat yang selalu digunakan ialah Overture. Lain-lain alat yang boleh digunakan ialah Nichebot dan Goodkeywords.

Anda perlu memasukkan satu kata carian dan anda akan diberi beberapa patah kata yang sering dicari oleh orang di internet. Carian ini adalah anggaran semata-mata dan tidak termasuk carian yang dibuat di Google dan lain-lain enjin carian. Contohnya jika anda masukkan kata carian “perniagaan dan motivasi ”. Anda akan mendapat hasilnya nanti.