5 Cara Untuk Hidup Gembira

senyum sokmo

Salam Sejahtera..

Anda ingin gembira.. Semua orang pun nak gembira..

Bagaimana mahu dapatkan kebahagiaan melalui kegembiraan? Semuanya bergantung pada diri sendiri

1- Cintakan Allah

Laksanakan segala suruhan Allah dan tinggalkan perkara yang dimurkai-Nya. Tanamkan rasa cinta kepada Allah S.W.T dan Bersangka baiklah kepada Allah S.W.T.

2- Buat Kebaikan

Lakukan lah kebaikan sesama manusia dan hidupan yang lain. Bantulah yang susah dan hulurkan bantuan kepada yang memerlukan. Tanamkan sifat hormat menghormati dan bekerjasama tanpa mengira darjat mahupun pangkat.

3- Sentiasa Memaafkan

Semua orang pun pernah buat kesilapan termasuk diri saya sendiri dan termasuk anda sendiri. Sangat jelas ia menunjukkan kita tak sempurna. Jadi, marilah kita memaafkan mereka yang berlaku salah dan minta maaflah kepada mereka jika kita melakukan kesalahan.

4- Jangan melukakan orang lain

Jagalah perasaan orang yang berada di sekeliling kita. Jika kita melukakan hati mereka, tak mustahil kita juga akan dilukai kelak. Jadi jaga percakapan dan perbuatan agar tidak melukakan insan hati mereka.

5- Positif

Berfikiran positif sangat penting dalam kehidupan yang penuh dugaan. Apa yang berlaku pasti ada hikmahnya dan segala masalah pasti ada jalan penyelesaian. Elakkan berfikiran negativif 🙂