Wanita dan Pengajaran Dari Pohon Semalu

pohon semaluSalam Sejahtera..

Alam sekeliling, seperti pokok – pokok, sungai dan rumput sebenar memberi kita pengajaran tertentu jika kita meneliti dan mengkaji dengan menggunakan minda dan hati yang tenang.

Bila bercakap tentang malu, ada satu kisah menarik tentang malu. Kisah antara Rasullullah dan puteri baginda Fatimah r.a. Pada suatu hari, Rasullullah berjalan – jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka  berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada Ayahdanya apakah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasullullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita.

Fatimah terkejut. Rasullullah menyambung kata – katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek:

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahwa wanita perlu mempunyai perasaan malu ( pada tempatnya ).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan yang keempat dan terakhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Jadi, wahai para muslimah sekalian, ambillah pengajaran dari semalu walaupun ia hanyalah tumbuhan renek yang melata tetapi sifat malu tetap terjaga dan kena pada tempatnya, yang sentiasa mempertahankan maruah dan harga diri, dan yang pandai menjaga diri. Sabda Rasullullah yang cukup indah; ‘ Malu itu baik semuanya.’ ( Riwayat Bukhari )

Ps: Lihatlah alam cari kehebatan diri. Klik Like Facebook Klinik Motivasi Com