Mengapa perlu meminang sebelum bernikah ?

cincin pertunangan
Pertunangan dalam bahasa Arab disebut sebagai “Khitbah”. Ia adalah permulaan kepada ikatan perkahwinan. Pertunangan juga disebut sebagai lamaran wanita untuk berkahwin.

Dalam Islam, pertunangan ini sama sekali tidak pernah menghalalkan sebarang hubungan di antara pasangan yang bertunang. Ia hanya semata – mata janji untuk berkahwin dan bukannya sudah berkahwin.

Oleh itu, hubungan pertunangan antara lelaki dan perempuan masih lagi dikira sebagai hubungan orang asing yang perlu dijaga batasannya. Pasangan bertunang sama sekali tidak dibenarkan berdua –duaan mahupun bermusafir bersama – sama melainkan dengan ditemani oleh salah seorang mahramnya.

Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud,
“ Tidak halal bagi seorang lelaki berkhalwat dengan seorang wanita yang tidak halal buatnya kecuali ditemani mahramnya. Maka pihak ketiga yang ada bersama – sama ketika mereka berdua berkhalwat itu adalah syaitan.
( Riwayat Tirmizi )

Hukum bertunang dalam Islam adalah harus.

Namun sebahagian ulama seperti Imam Syafie dan Dr. Abdul Karim Zaidan mengkhasifikasikannya sebagai sunat atas dasar keperluan mengenali hati budi pasangan. Ini kerana perkhawinan merupakan akad perjanjian bersama buat selama –lamanya.

Meminang ( khitbah ) merupakan langkah –langkah pendahuluan sebelum perkahwinan. Allah telah mensyariatkan bertunang sebelum perkahwinan agar kedua – dua belah pihak saling mengenali.

Pertunangan adalah langkah yang seterusnya selepas lamaran kita diterima. Sebenarnya pertunangan adalah sebuah ‘fasa’ sebab apabila seseorang itu menerima lamaran kita.

Pertunangan merupakan sebuah fasa mengikat sebuah perjanjian kearah perkahwinan, dan ianya adalah untuk kedua – dua belah pihak melakukan perbincangan.

PERTUNANGAN SEBENARNYA ADALAH FASA SUAI KENAL ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Orang yang meminang sebaiknya –baiknya merahsiakan pelamarnya dan tidak mengumumkan pemingan itu kepada orang lain. Walaubagai manapun ia bergantung juga kepada individu tersebut.