8 Sifat Persamaan Orang Yang Berjaya oleh Richard


8 sifat persamaan yang ada pada semua orang yang berjaya oleh Richard St.John

1.Passion ( Minat Yang Mendalam )

Karakter orang berjaya yang pertama adalah melakukan sesuai apa yang dia cintai.
Ataupun sesuatu yang ada didalam hatinya. Sesuatu yang sangat dekat dengan dirinya. Sesuatu yang dapat membangkitkan tenaga apabiLa dia lakukannya. Sesuatu yang dia sanggup lakukan walaupun secara percuma.

2.Work ( Bekerja )

Orang yang berjaya, akan bekerja untuk mencapai impiannya. Bukan sekadar bekerja untuk kelangsungan hidup. Malah dia sangat sukakan kerja yang dilakukan, kerana kerja tersebut dilakukan dengan sepenuh hati. Kerja bukan dianggap sebagai kerja, tetapi kerja adalah hobi, jika itu adalah perkara yang kita cintai atau perkara yang kita miliki minat yang sangat mendalam.

3.Fokus

Orang yang berjaya adalah orang yang mampu dan berupaya untuk memberikan
fokus kepada apa yang dia kerjakan ataupun ke atas perkara yang dia telah putuskan untuk lakukan. Dia meletakkan sepenuh komitmen ke atas sesuatu perkara yang telah dipilih ini.

4.Push (Pandai Menolak dan Mendesak Diri Sendiri)

Orang yang berjaya mempunyai kekuatan dalam untuk menolak dirinya atau mendesak dirinya untuk mencapai matlamatnya. Perkara inilah yang tidak dimiliki oleh orang yang tiada matlamat untuk berjaya.

Semestinya apa yang mempengaruhi perkara ini adalah keinginan yang kuat dan sebab kenapa kita mesti capai impian kita? Jika kita tidak mampu menolak diri kita, adalah sukar untuk kita berjaya di dalam hidup.

5.Idea
Orang berjaya adalah orang yang berani menjadikan ideanya sebagai satu realiti. Dia berani bertindak dan sangat percaya dengan idea yang dia miliki tersebut. Semua yang hebat pada hari ini bermula dengan 1 idea pada suatu masa dulu. Lampu, kereta, kapal terbang, komputer dan banyak lagi.

6.Persist (Istiqomah atau Teruskan Berjuang)

Orang yang berjaya tidak akan berhenti pada halangan, tidak akan mengalah pada keadaan. Dia akan teruskan sehingga selesai perjuangan tersebut.

7.Serve (Sentiasa Memberikan Khidmat)

Orang yang berjaya akan sentiasa berfikir :

a.Bagaimana aku boleh membantu menyelesaikan masalah orang ramai?
b.Apa khidmat yang aku boleh berikan?
c.Dengan memberikan perkhidmatan yang orang mahukan, menyelesaikan masalah orang lain, kita akan menemui kepuasan di dalam apa yang kita lakukan, sekaligus ini dapat membantu perjalanan ke arah kejayaan kita. Keep Reading →

Mencari Keredaan Ilahi bersama Safiey Ilias

Safiey Ilias menjadi jutawan kosmetik termuda di Malaysia ketika berusia 19 tahun.

Tip Berubah:

# Solat kunci kejayaan.

# Ubah kawan yang positif.

# Amalkan ilmu agama dalam kehidupan bukan dibibir sahaja.

#Sentiasa berdoa

# Motivasi terbaik adalah ingat mati

Hidup dunia ini sementara sahaja samada kita suka atau tidak. Kita pasti akan meninggalkan dunia ini oleh itu kita perlu sentiasa membuat persiapan untuk menghadapi ‘alam selepas ini’.

ps: Ada lagi pengajaran daripada video ini ? Tambah sendiri ok 🙂

Salahkah jika seseorang merasa takut miskin ?

Orang yang Takut Miskin
Takut miskin adalah sifat semulajadi manusia. Tidak salah jika kita merasa takut jatuh miskin, lalu kita menyusun pelan tindakan untuk memastika ia tidak terjadi.

Yang salah adalah apabila perasaan takut miskin mendorong diri melakukan perkara yang diharamkan seperti pecah amanah, kedekut keterlaluan , enggan membayar zakat dan sebagainya. Perasaaan ini telah terkeluar daripada had normal kepada had yang diharamkan oleh syariat.

Takut miskin yang berlebihan ini merupakan satu bisikan syaitan. Allah berfirman: “Syaitan menjanjikan kepadamu kefakiran dan menyuruh perbuatan yang keji ( kebakhilan ).” (Surah al-Baqarah: 268)

“Tiada senjata yang lebih ampuh bagi syaitan melainkan perasaan takut miskin. Apabila perasaan ini memasuki hati seseorang, ia akan menahan hak, bercakap mengikut hawa nafsu dan bersangka buruk kepada Tuhan.” – Sufyan al – Thauri

Takut miskin yang melampau akan membuat kita hidup seperti orang fakir mestipun memiliki banyak wang. Setiap kali hendak berbelanja untuk perkara yang diperlukan, ketakutan itu menahan kita untuk mengeluarkan belanja.

“ Orang yang takut fakir, hidup dalam kefakiran. Orang yang takut hina, hidup dalam kehinaan.” -Syeikh Muhammad al – Ghazali

Bertawakallah kepada Allah. Belanjakan apa yang perlu dibelanjakan kerana Allah akan menggantinya. Dan ingatlah, kefakiran yang sebenar adalah apabila iman tidak lagi tersemat di hati. Keep Reading →

Kunci Kejayaan Nombor Satu: Keinginan

Salam Sejahtera..

Kunci Kejayaan dalam kehidupan adalah keinginan. Tidak kira samada anda kerja dengan orang lain atau bekerja sendiri. Kuncinya adalah keinginan yang membara dalam diri. Dan keinginan untuk meningkatkan ‘nilai’ diri anda dari semasa ke semasa.

Sekian sahaja untuk kali ini.

ps: Tonton video itu sampai habis ye, susah – susah saya update blog ni dekat cyber kafe untuk peminat setia blog klinik motivasi com ni. 🙂

Rezeki Yang Telah Ditetapkan

Rezeki-Yang-Telah-Ditetapkan

Nikmat rezeki yang kita miliki dalam hidup ini telah tetapkan oleh Allah dan ia adalah hakNya untuk diberikan kepada sesiapa sahaja yang Dia mahukan. Jangan di kejar gunung, kerana gunung tidak akan bergerak. Begitu juga dengan rezeki, kalau itu memang hak kita, ia tidak akan lari jauh dari kita. Kita perlu bersabar sebelum dapat menikmati kekayaan dan kemewahan dari rezeki yang telah ditentukan untuk kita.

Kita tidak boleh terlalu gopoh untuk mengejar kekayaan dan kemewahan di dunia ini. Kita sendiri pasti tidak suka jika kita terlalu didesak oleh orang lain untuk mendapatkan sesuatu dari kita. Begitu juga dengan rezeki kita, jika kita terlalu mendesak ianya akan menjadi sukar untuk diperolehi. Hanya Allah sahaja yang mengetahui sama ada sesuatu itu hak kita atau tidak. Kita cuma boleh berdoa dan meminta petunjuk dariNya.

Memang tidak dinafikan, perjalanan menuju ke arah kekayaan yang kita inginkan tidak semudah yang disangka. Kita perlu berperang dan bersaing dengan manusia lain. Kita perlu pilih sama ada kita mahu gunakan senjata yang baik ataupun buruk untuk bersaing dengan orang lain. Jika dilakukan dengan cara yang baik kita sendiri yang akan mendapat manfaatnya. Begitulah juga sebaliknya.

Berusahalah dengan sedaya upaya dan penuh yakin bahawa Allah akan sentiasa membantu kita. Jangan pernah merasa cepat berputus asa. Orang yang cepat berputus asa adalah orang yang sangat rugi. Jika kita melihat ramai orang yang telah berjaya, kita juga pasti boleh berjaya seperti mereka juga. Setelah gigih berusaha, iringi usaha kita itu dengan berdoa dan bertawakal kepada Allah kerana Dialah yang maha berkuasa untuk menentukan segalanya.

Kejayaan dan kemewahan pasti akan datang kepada manusia yang yakin dan sentiasa mahu mengubah kehidupan mereka menjadi lebih baik. Setiap hari lakukan perancangan dan mula untuk mengubah kehidupan kita ke arah lebih baik. Ucapkan selamat tinggal kepada kegagalan, selamat datang kejayaan. Berusahalah untuk menjadi orang yang berjaya di dunia dan juga akhirat. InsyaAllah kejayaan sebenarnya pasti akan menjadi milik kita.

ps: Like saya Facebook http://www.facebook.com/mohdhisyamfan

Follow saya di Twitter http://twitter.com/mohdhisyam

Subscribers saya di Youtube http://www.youtube.com/user/hisyamTV

Kenapa Aku Masih Gagal?

Teringat pada satu komen dalam salah satu post di facebook mengenai satu soalan yang ditanyakan oleh seorang ahli motivasi terkenal di Malaysia “kenapa masih ada orang gagal setelah berusaha?” Sewaktu saya menjadi pembimbing rakan sebaya waktu di sekolah dahulu, saya sering juga ditanyakan oleh kawan kawan dengan soalan seperti ini.

“Kenapa aku asyik gagal dalam exam jer walaupun dah berusaha dengan kuat?”

“Kenapa aku nampak sorang roomate aku ni asyik study saja siang malam tapi result exam bawah 3 pointer juga….”

Sudah tentu, apabila saya ditanya soalan, saya akan menjawab sekadar yang termampu. Mungkin saya bukan lah orang yang paling layak untuk menjawab soalan ini kerana saya bukanlah orang yang boleh dianggap berjaya tapi sekadar mahu berkongsi pengalaman sahaja. Ya, memang ini soalan yang sering terbuntu di benak fikiran ramai orang termasuk saya sendiri, tapi setelah lama melihat, memerhati dan mengkaji tentang orang orang yang usaha tapi gagal ini, saya boleh merumuskan Keep Reading →

Kewangan kini, kesihatan akan datang

Dalam menjaga kewangan kita, kita perlu jaga kesihatan. Mungkin kita sihat tubuh badan hari ini, tetapi, 10..20 tahun akan datang, tiada siapa yang akan tahu.

Jaga kesihatan anda hari ini, untuk menjimat kewangan anda pada masa akan datang.

Sering kita dengar kisah-kisah seseorang dalam keluarga yang kurang sihat sehingga membebankan keadaan kewangan keluarga. Sememangnya kesihatan tubuh badan adalah di tangan Allah swt, tetapi, terdapat juga penyakit-penyakit yang boleh dielakkan dengan mengamalkan gaya hidup sihat.

Setiap kali, kita sering memikirkan bagaimana hendak menambahkan kewangan kita. Tetapi jarang kita fikirkan cara menambahkan kesihatan kita supaya kewangan kita di masa hadapan akan terjaga.

Peringatan untuk semua dan diri saya sendiri juga… jaga kesihatan, supaya kewangan keluarga di masa akan datang dapat dilindungi.

Sumber: irfankhairi.com

Hakikat Sebuah Kejayaan

Kerjaya dalam bidang pendidikan menyaksikan sedikit kecenderungan manusia mengejar sesebuah kejayaan yang satu. Dalam dunia bergelar siswa dan siswi, PNGK 4.0 menjadi kayu ukur manusia yang paling berjaya. Kegigihan mereka yang inginkan kejayaan terserlah dengan kegigihan mereka bersusah payah datang setiap hari berjumpa pensyarah untuk bertanyalan soalan.

Keadaan ini sungguh menyentuh hati. Terkadang meningkatkan semangat pensyarah untuk terus memberikan seberapa banyak ilmunya sehingga di saat akhir. Akhirnya pelajar sebegini akan mendapat apa yang diimpikannya. Tempiasnya kepada pensyarah yang mengajar mereka. Tersenyum lebar dan puas atas penat lelah melayan karenah pelajar sebelumnya. Ini juga sebuah kejayaan bagi seorang pensyarah.

Itulah kejayaan pada manusia. Berjaya mengejar cita-cita. Berjaya mendapatkan kereta idaman. Berjaya menambat hati orang tersayang. Berjaya mengumpul harta. Kejayaan demi kejayaan ditempuhi manusia menjadikannya puas dan bahagia. Bahagia kerana kejayaan ini diperolehi hasil titik peluh dan penat jerih dalam masa-masa tertentu. Kecenderungan kepada nilai material dan angka yang besar menjadi kayu ukur untuk berjaya. Markah yang tinggi, anak yang ramai dan harta yang banyak. Keep Reading →

Himpunan 19 Kata-Kata Hikmat ‘Motivasi’ Untuk Membakar Semangat Anda!

KEKADANG kita terasa amat longlai sekali. Dalam pada meneruskan kehidupan ini, terasa amat payah benar. Seolah hendak melangkah pun tidak bermaya. Apa lagi untuk mencapai kejayaan yang besar, memang jauh sekali. Kita ni kalau tidak disuntik dengan kata-kata perangsang sesekali, memang bertambah-tambah la malasnya.

Jadi bacalah koleksi kata-kata hikmah ‘motivasi’ di bawah. Semoga semangat anda pulih seperti sediakala. Semoga semangat juang anda kembali segar. Semoga anda mendapat hikmah dan kebaikan daripadanya.  Agar jiwa anda kembali kental. Agar jiwa anda kembali bersemarak. Seolah seseorang yang baru sahaja menghabiskan segelas air sejuk selepas dahaga yang amat sangat.

1. Orang yang paling berkuasa adalah orang yang dapat menguasai dirinya sendiri.

2. Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada.

3. Kegagalan ialah satu-satunya yang dapat diraih tanpa pengerahan tenaga sedikit pun. Keep Reading →

Time Management

Satu perkara yang penting dalam hidup kita : PENGURUSAN MASA. Jika kita gagal dalam pengurusan masa kita, kita boleh dikatakan gagal dalam mengatur perjalanan diri kita sendiri. Sering kali kita mendengar, orang memberi alasan ; ‘takde masa’. Lebih-lebih lagi, alasan ini banyak digunakan oleh pelajar-pelajar. Pernahkah kita berfikir tentang orang yang lagi sibuk dari kita sebagai contoh perdana menteri kita? Semua orang diberikan masa yang sama, iaitu 24jam sehari. Oleh dengan kebijaksaan dan kepentingan pengurusan masa inilah semuanya akan lebih teratur dan kita boleh membuat bermacam-macam kerja.

Saya berkenalan dengan seorang pelajar Phd. di universiti tempatan, yang juga sedang rancak melakukan perniaagaan sendiri dan juga memikul tangungjawab sebagai felo kolej serta research assistant. Dia dapat melakukan semuanya dengan baik, sehinggankan dia boleh mencapai pendapatan 5 angka sebulan melalui perniagaannya, mengikuti seminar-seminar yang berkaitan dengan penyelidikannya dalam mahupun luar negara dan menulis jurnal-jurnal hasil dari kajiannya. Keep Reading →

Strategi Kejayaan Untuk Kekayaan

1. Sikap

  • Jika hanya ada satu sahaja faktor penentu kejayaan dalam apa juga yang kita lakukan, ia adalah sikap. Einstein mengatakan bahawa sikap 99% adalah penentu kejayaan atau kegagalan seseorang. Kita mestilah mempunyai sikap yang positif dalam apa juga yang mahu dilakukan, jika mahukan sesuatu kejayaan.
  • Samada kita berjaga, hendak melelapkan mata, bekerja atau apa sahaja yang ingin dilakukan, kita mestilah tanamkan sikap positif. Apabila sesuatu perkara tidak menjadi seperti yang kita sendiri harapkan, sepatutnya terus bersikap positif. Jika kita bangun lewat, jangan merasa bosan, sebaliknya harus berfikiran secara positif dan berkata kepada diri sendiri “ ok, hari ini aku terlewat bangun, sekarang aku perlu lakukan yang terbaik untuk hari ini”. Aku tak percaya bahawa mereka yang berjaya pada hari ini boleh mencapai tahap itu tanpa mempunyai sikap yang baik dan positif.
  • Sebenarnya lebih mudah untuk berfikiran negatif, dan untuk berfikiran positif memerlukan sedikit usaha. Tampalkan satu nota di atas meja, di dalam kereta, cermin dibilik air yang tertulis “SIKAP”. Apabila kita melihat nota itu, berhenti sejenak dan berfikir tentang perkara yang sudah berlaku pada hari itu, dan jika ada masanya kita merasa tidak berfikiran positif, fikirkan semula dan teruskan kerja yang sedang di lakukan.
  • Jika kita bersikap positif, semua perkara yang kita sedang lakukan akan menjadi lebih mudah. Jika ada perkara yang kita tidak suka lakukan, jangan biarkan sehingga pada saat akhir, bahkan lakukan perkara tersebut dahulu dan fikirkan “aku mahu menyiapkan kerja ini sehingga selesai kemudian aku boleh buat kerja yang aku suka !”. Cubalah teknik ini dan capailah perbezaannya. Keep Reading →

Kerja Bertangguh Tak Menjadi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tangguh kerja atau bertangguh untuk melakukan perkara yang patut dilakukan sudah menjadi semacam tabiat ramai. Masakan tidak, banyak bahan motivasi disediakan untuk membantu orang ramai mengatasi masalah tangguh kerja tersebut. Ada buku motivasi khusus untuk membantu orang ramai mengatasi masalah tangguh kerja, ada juga artikel dan tips motivasi yang disiarkan di majalah, di akhbar, blog, laman web dan sebagainya.

Antara tips motivasi untuk mengatasi masalah tangguh kerja adalah menyediakan “senarai tugas hari ini”. Yang menjadi masalah adalah senarai disediakan tetapi tugas tak dibereskan. Nasihat Nike, “Just Do It” (buat je). Kenapa tak buat atau tangguh?

Artikel motivasi kali ini memberi tiga tip bagaimana membina motivasi diri untuk mengatasi tabiat suka tangguh kerja Keep Reading →

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...