Albert Einstein Saintis yang terkemuka di dunia

Gurunya sering mengatakan dia adalah cacat otaknya (mentally retarded). Dia tidak pernah memakai setokin dan selalu lupa memotong rambut. Pada masa dewasanya, dia telah menjadi seorang saintis dan profeser yang tidak ada orang yang setanding dengannya pada zaman tersebut.

Ia menguasai banyak bidang termasuk matematik, fizik, astronomi dan lain-lain. Ia terkenal dengan penjelasan teorinya “the relativity of time ” iaitu mengenai alam semester yang bersandarkan prinsip bahawa pengukuran ruang dan masa adalah sama.

Hanya beberapa orang sahaja di dunia yang mampu memahami penjelasan teorinya kerana memerlukan asas matematik dan fizik yang kukuh. Hanya segelintir manusia yang setanding dengan ilmunya.

Nasib baik guru-gurunya yang mengutuknya semasa ia bersekolah tidak hidup lagi semasa ia terkenal sebagai orang yang terbijak di dunia, jika tidak mereka terpaksa menelan kata-kata kesat yang mereka melontarkan atasnya.

Kesimpulannya, walaupun pada zaman kanak-kanak dianggap kurang cerdik dan dihina oleh orang termasuk guru-gurunya sendiri. Albert Einstein tetap berusaha untuk memajukan dirinya. Oleh itu kepada adik –adik yang masih berada dibangku sekolah yang merasakan bahawa dirinya lemah dalam bidang akademik, tidak boleh berfikiran negatif tentang masa hadapan. Kita perlu terus berusaha untuk memajukan diri sendiri kerana setiap individu ada keunikan dan kekuatan tersendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in Motivasi Diri, Motivasi Kejayaan and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>