3 Hal Yang Harus Dilakukan Sebelum Interview

Bagi seorang fresh graduate yang ingin menghadapi interview pastilah mengalami kebingungan, apa yang sebaiknya dia lakukan. Berikut berikan tips mudah bagi anda yang baru pertama kali mengikuti proses interview di sebuah perusahaan atau syarikat.

1. Penampilan

Penampilan memainkan peran penting dalam proses interview ini. Kesan pertama adalah kunci apakah anda akan diterima bekerja di perusahaan tersebut atau tidak. Jadi sangat disarankan bagi anda sebelum berangkat interview, pastikan bahawa penampilan anda sudah sempurna dan sesuai dengan budaya perusahaan yang mengundang anda.

2. Bahasa tubuh

Penggunaan bahasa atau gerak tubuh diperlukan untuk membuat jawapan yang anda berikan nampak lebih menarik dan terlihat ekspresif. Perlu diingat, dalam penggunaan bahasa tubuh gunakan secara wajar, jangan terlalu berlebihan.

3. Kumpulkan Informasi

One more things, cari informasi mengenai perusahaan yang mengundang anda untuk interview, mulai dari latar belakang, bisnes hingga alamatnya. Pelajari juga deskripsi kerja jabatan yang anda pohon, supaya anda tidak pening jika nanti ditanya fungsi kerja dari pekerjaan itu.

Selamat mencuba, semoga berjaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *