11 Perkara yang Anda Perlu Tahu Sebelum Memulakan Bisnes Sendiri

start business

Kesilapan dan kerugian adalah perkara biasa di dalam dunia keusahawanan. Sebagai orang yang belajar ilmu perniagaan secara tidak formal, saya belajar mengenai dunia perniagaan dengan cara yang amat sukar. Saya telah melakukan pelabagai kesilapan yang mana kadang-kadang terpaksa memperjudikan nilai persahabatan, kekeluargaan dan pelbagai perkara yang mahal nilainya.

Ketika itulah mula terdetik di dalam hati, “kalaulah aku tahu benda ni akan jadi macam ni…“. Tetapi semuanya telah terlambat, apa yang saya perolehi adalah satu pengalaman yang mahal harganya sebagai tauladan dan sempadan untuk masa akan datang.

Jadi di dalam entri ini saya ingin kongsikan 11 perkara penting berdasarkan pengalaman yang telah saya lalui agar kita sama-sama dapat belajar khususnya kepada mereka yang baru ingin memulakan perniagaan sendiri.

 

#1 – Tindakan Lebih Penting Dari Ilmu Perniagaan!

Jika anda membaca kisah para usahawan yang berjaya, majoriti daripada mereka terdiri daripada mereka yang suka bertindak. Apabila mereka mempelajari sesuatu ilmu baru, mereka terus mempraktikkan ilmu tersebut. Itulah yang membezakan kenapa mereka berjaya dan kenapa sesetengah yang lain masih lagi ditakuk lama.

Berapa banyak dalam masyarakat kita hari ini mempunyai kesedaran untuk memulakan perniagaan sendiri. Telah hadir pelbagai jenis seminar perniagaan, telah membaca pelbagai jenis buku berkaitan dunia bisnes, telah menonton pelbagai rancangan bisnes tetapi masih tidak mengambil sebarang tindakan.

Tindakan itu kuasa!

Azizi Ali, Jutawan Hartanah

Akhirnya, bolehkah ilmu-ilmu tersebut menjadikan anda seorang usahawan berjaya tanpa sebarang tindakan? Ilmu itu penting, tetapi tindakan mempraktikkan apa yang telah diketahui itu lebih penting.

#2 – Jangan Hilang Fokus Terhadap Apa Yang Diusahakan

Setiap perniagaan yang ingin berkembang bukan sahaja perlukan modal kewangan sahaja tetapi ia juga perlukan modal tenaga, idea, kreativiti, masa dan sebagainya. Oleh itu, ramai usahawan berjaya menyarankan agar kita tidak mengerjakan beberapa perniagaan serentak di dalam satu-satu masa kerana kita mempunyai limitasi terhadap perkara-perkara tersebut.

Ketika kita asyik mengusahakan sesuatu perniagaan, maka tidak semena-mena banyak sekali peluang perniagaan lain yang nampak meyakinkan dan menguntungkan muncul. Sebelum ini tidak pernah pula kita melihat peluang keemasan sebegini!

Sebenarnya itu salah satu cabaran dan dugaan terhadap usahawan baru seperti kita. Banyak peluang-peluang sebegini cuba mengalihkan fokus kita dalam mengerjakan perniagaan utama kita. Jadi abaikan sahaja peluang tersebut.

Fokus kepada perniagaan kita sekarang dan sentiasa katakan kepada diri sendiri bahawa perniagaan yang kita sedang usahakan sekarang adalah yang terbaik.

Saya teringat pesanan Dato Syed Zainal di Konvensyen Usahawan Muslim 2013.

Saudara, saya telah lihat ramai peniaga Melayu gagal kerana hilang fokus. Apabila mereka berjaya menjual kuih pau dan menjadi jutawan mungkin, maka mereka merasa diri sangat hebat. Akulah hebat, akulah jutawan!

Maka mereka beranggapan, mudah untuk mereka berjaya di dalam perniagaan lain. Maka mereka masuk buka pula perniagaan perabot. Selepas itu, mereka gagal kerana demografi dan ilmu bisnes sesuatu perniagaan itu tidak sama.

Akhirnya, perniagaan kuih pau entah ke mana, perniagaan perabot entah ke mana.

Dato Syed Zainal, Mantan CEO Proton

Fokus kepada perniagaan yang kita usahakan sehingga benar-benar matang dan stabil sebelum membuat keputusan untuk menceburi bidang perniagaan lain. Jangan jadi seperti pepatah Melayu, “yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran“.

#3 – Ubah Mindset Mengenai Kejayaan Perniagaan

Saya mula menjalankan perniagaan pada usia 16 tahun, jadi erti kejayaan dari sudut pandangan saya tersangatlah naif. Pada mulanya, saya berpendapat seseorang itu dikategorikan berjaya di dalam bisnes apabila beliau dapat memandu kereta mewah, memiliki rumah yang besar, memakai pakaian berjenama mahal dan pelbagai simbol kejayaan palsu lain.

Salah satu kesilapan yang banyak dilakukan oleh orang-orang yang baru menceburi dunia bisnes adalah tindakan membeli benda-benda yang berfungsi sebagai bukti palsu kejayaan.

Tingkah laku membeli simbol-simbol duit dilakukan oleh individu yang tidak memiliki banyak duit. Motif mereka adalah mahu menunjukkan mereka kononnya mempunyai banyak duit, lalu mereka membeli benda-benda yang mereka tidak mampu memilikinya.

Puan Ainon Mohd, Chairman Kumpulan PTS

Sehinggalah saya mula bertemu sekelompok usahawan yang mempunyai perniagaan bernilai jutaan malahan puluhan juta ringgit tetapi tidak memiliki sebarang simbol kejayaan seperti yang difahami sebelum ini. Mereka hanya memandu kereta biasa dan memakai pakaian jenama biasa.

Mereka berpendapat, kejayaan sebenar sesuatu perniagaan diukur berdasarkan berapakah jualan dan keuntungan tahunan syarikat, berapakah jumlah pekerja yang ada, berapa nilai aset syarikat dan sebagainya.

Barulah persepsi saya terhadap kejayaan lebih meluas. Sangat bahaya apabila seseorang usahawan memberi tafsiran yang salah dan sempit terhadap erti kejayaan di dalam bisnes. Ia akan membuatkan kita cenderung berusaha ke arah yang salah.

Berapa ramai dari kalangan usahawan Melayu yang menggunakan duit keuntungan perniagaan untuk membeli kereta mewah untuk buktikan kepada orang sekeliling bahawa  mereka telah berjaya, sedangkan perniagaan mereka baru hendak meningkat naik.

Duit tersebut sepatutnya digunakan untuk perkara yang lebih penting seperti membesarkan perniagaan dan syarikat. Ini adalah akibat dan kesan memahami definisi kejayaan yang salah.

Dalam kes yang lainya, saya masih teringat seorang sahabat berlumba-lumba membuka beberapa buah syarikat dan anak syarikat kerana bagi beliau erti kejayaan itu berada pada berapa bilangan syarikat. Beliau sangat gah apabila berbicara dengan menceritakan beliau memiliki berbelas-belas buah syarikat. Hakikatnya sebahagian besar syarikat beliau tidak aktif pun!

#4 – Mengurus Kewangan Syarikat Dengan Penuh Disiplin

Kita seringkali mendengar bahawa kegagalan perniagaan orang Melayu disebabkan mereka gagal menguruskan kewangan dengan baik. Memang benar, perniagaan saya sendiri pada awalnya gagal bukan kerana produk tidak bagus atau jualan yang merosot tetapi oleh kerana saya mengabaikan pengurusan kewangan syarikat.

Entah mengapa, pengurusan kewangan seolah-olah sesuatu yang tidak penting di dalam masyarakat Melayu. Kita tidak pernah mencatat berapakah perbelanjaan harian kita, dari manakah pendapatan kita dan kemanakah duit kita dibelanjakan. Jadi apabila sang Melayu ini mula berniaga, maka jauh sekali dia akan praktikan pengurusan kewangan terhadap perniagaanya!

Saya mula memandang serius mengenai pengurusan kewangan apabila saya menubuhkan syarikat Sdn. Bhd. Pada mulanya semuanya dilakukan kerana terpaksa disebabkan syarikat Sdn. Bhd. wajib menghantar laporan audit setiap tahun. Pun begitu bagi seorang Melayu, saya tidak nampak rasional kepentingan pengurusan kewangan yang baik ini terhadap pembangunan syarikat.

Lama-kelamaan barulah saya sedar bahawa kebocoran dan ketirisan wang syarikat dapat diatasi apabila kita mencatat setiap sen duit yang masuk dan keluar. Daripada maklumat duit masuk dan keluar tersebutlah kita boleh merancang dan mengawal perbelanjaan ke arah yang lebih baik. Jika kita hanya ingat-ingat dalam kepala, maka kita sebagai pengarah sentiasa cenderung untuk berbelanja secara boros tidak bertempat!

Catatlah perbelanjaan kita walaupun sekecil-kecil perbelanjaan seperti membeli gula-gula 30 sen. Kerana dari situ ia akan melatih sikap untuk berdisiplin dalam mengurus kewangan.

Jadi apabila kita beridisplin menguruskan perbelanjaan kecil maka tiada masalah untuk kita menguruskan angka-angka besar.

Cikgu Idris, Pengetua Akademi Usahawan

Sekarang, apabila saya membeli gula-gula 30 sen pun mesti mengambil dan simpan resit! Saya nasihatkan agar anda mulakanlah audit kewangan syarikat sekarang walaupun syarikat anda masih lagi kecil agar anda tidak menghadapi sebarang masalah apabila syarikat telah besar.

#5 – Jangan Kecilkan Skop Rakan Kongsi

Saya bersyukur kerana telah dikurniakan rakan kongsi yang tepat untuk syarikat Flarebiz Network Sdn. Bhd. dan beberapa perniagaan saya yang lain. Rakan kongsi yang baik dan tepat menjanjikan kelangsungan bisnes yang berterusan.

Di saat kita ingin memulakan sesuatu perniagaan, kita cukup teruja untuk mempunyai rakan kongsi di dalam bisnes. Kita berpendapat apabila mempunyai rakan kongsi, semuanya boleh dikongsi bersama terutamanya dari segi permasalahan syarikat. Tetapi tanpa ilmu dan pengalaman yang secukupnya, memiliki rakan kongsi sentiasa membawa kepada permasalahan.

Terdapat banyak idealogi dan pendapat orang bisnes terhadap rakan kongsi. Salah satunya, orang bisnes berpendapat rakan kongsi perlulah saling melengkapi di antara satu sama lain.

Sebagai contoh, jika kita merupakan orang yang menghasilkan produk, maka kita mencari rakan kongsi di bahagian pemasaran. Jika kita merupakan pengusaha, maka cari rakan kongsi yang boleh menjadi pemodal. Maka itu telah melengkapi di antara satu sama lain untuk pergi lebih jauh.

Saya sangat bersetuju dengan pendapat tersebut. Tetapi ada perkara yang lebih penting dalam mencari rakan kongsi ialah mengenai sikap. Kita perlu mencari rakan kongsi yang mempunyai sikap yang positif dan bagus untuk perkembangan syarikat kita. Bagi saya kemahiran boleh dilatih tetapi sikap amat sukar untuk dibentuk.

Apa gunanya mempunyai rakan kongsi yang sangat mahir di dalam sesuatu bidang tetapi mempunyai sikap yang terlalu pentingkan diri sendiri, tidak boleh menerima pendapat orang lain, tidak amanah dan sebagainya.

Usahawan yang mempunyai pemikiran kelas dunia tidak akan melakukan semua perkara sendiri. Mereka akan bekerjasama dengan orang lain untuk merealisasikan misi dan visi yang telah ditetapkan.

Haji Mahyudin, Mantan Pengarah Sumber Manusia Kimberly-Clark

Ketika saya belajar mengenai ‘world-class leadership best practice‘ di SME@University, barulah saya nampak kepelbagaian kerjasama yang boleh dibentuk di dalam perniagaan.

Sebagai contoh, apabila kita menghasilkan kek sendiri, kita boleh lantik syarikat lain untuk menjadi pengedar bagi kek kita. Itu juga boleh dikategorikan sebagai rakan kongsi. Kita boleh mengupah syarikat lain untuk buat pembungkusan kek kita, itu juga boleh dikategorikan sebagai rakan kongsi.

#6 – Setiap Perkara Mesti Ada Hitam & Putih

Setiap perbincangan, perjanjian atau persetujuan yang termenterai di dalam perniagaan perlulah disertakan secara bertulis. Jadikan catatan bertulis sebagai satu amalan kerana jika kita hanya bergantung kepada persetujuan lisan akan menimbulkan banyak masalah pada masa akan datang.

Walaupun rakan baik anda sendiri sebagai rakan kongsi perniagaan, semuanya tetap perlu dilakukan secara bertulis, ada hitam dan putihnya. Semua perkara perlu dibincangkan dari awal agar tiada perkara berbangkit dikemudian hari, ketika perniagaan yang kita usahakan sudah berjalan dengan baik.

Jangan hanya berbincang perkara yang seronok sahaja dengan rakan bisnes, andaikan juga perkara yang tidak seronok akan berlaku. Bincangkan berapakah keuntungan yang setiap dari anda bakal perolehi, berapa pula nilai dari segi ekuiti di dalam syarikat, bagaimana jika projek ini tidak mencapai keuntungan bagi tempoh yang ditetapkan, bagaimana jika salah seorang ingin menarik diri dan sebagainya.

Sebagai rakan kongsi, semuanya perlu dibincangkan secara terbuka dengan mengetepikan status peribadi seperti seorang kawan atau ahli keluarga. Orang Melayu sangat sopan santun tidak mahu berdiskusi banyak perkara secara terbuka kerana risau bakal rakan kongsi terasa hati. Tetapi apabila terjadinya masalah di hari kemudian, semua sopan santun tersebut biasanya hilang entah ke mana.

Jadi, walaupun anda mengenali rakan bisnes anda dengan baik sebelum ini,  apabila melibatkan soal perniagaan, semuanya perlu dibincangkan serta catatkan segala perbincangan di dalam bentuk bertulis untuk rujukkan kedua belah pihak. Percayalah, ini adalah untuk kebaikkan bersama.

Bukan itu sahaja, perlantikkan pekerja, perlantikkan agen dan apa sahaja yang berkaitan perniagaan dan syarikat perlulah dilakukan di dalam bentuk yang bertulis. Berapa banyak berlaku perselisihan faham di antara ahli syarikat sama ada rakan kongsi, pekerja dan sebagainya akibat tiada hitam dan putih sebagai rujukkan.

Saya pernah melalui situasi hendak memberhentikan pekerja tetapi bagaimana hendak memberhentikan pekerja andaikata surat perlantikkan pun kita tidak pernah keluarkan?

#7 – Pekerja Adalah Aset Bernilai

Saya cukup tidak senang apabila ada pihak yang cuba melaga-lagakan di antara majikan dengan pekerja dengan pelbagai frasa yang kurang enak untuk didengar.

Antara frasa keras yang kita selalu dengar, “sampai bila kau hendak kerja mengkayakan bos kau?“, “belum penatkah menjadi hamba kepada bos anda?“, “belajar tinggi-tinggi, akhirnya makan gaji dengan orang yang ada SPM jer?” dan sebagainya.

Your employees are your best asset. Happy employees make for happy customers.

Richard Branson, Chairman Virgin Group

Hakikatnya, majikan dan pekerja saling memerlukan. Tanpa pekerja, siapalah majikkan dan begitulah sebaliknya. Jadi mengapa kita hendak mendabik dada?

Pada era sekarang, semua majikan perlu sedar bahawa pekerja adalah aset mereka yang sangat bernilai. Malah tidak keterlaluan untuk kita menganggap pekerja kita sebagai rakan kongsi kerana merekalah yang menggerakkan syarikat kita. Saya sendiri sentiasa meletakkan diri saya sebagai pekerja, apa yang saya tidak suka diperlakukan oleh majikkan, maka saya tidak akan lakukannya kepada pekerja saya.

Saya juga percaya para pekerja juga wajar diberikan ganjaran dan pembangunan karier yang sewajarnya. Pekerja yang bagus dan berkelayakkan juga boleh diangkat menjadi rakan kongsi untuk perniagaan kita. Bagaimana kita melayan pekerja kita, begitulah mereka akan melayan kita.

Pekerja adalah aset yang perlu dibangunkan. Sebagai pemimpin yang mempunyai pemikiran kelas dunia kita ada dua tanggungjawab terhadap pekerja.

a. Kita wajib membantu mereka mencapai perestasi yang telah ditetapkan.
b. Kita wajib membantu membina karier mereka.

Ada sesetengah pekerja tidak akan selamanya bekerja dengan syarikat kita tetapi tanggungjawab di atas tetap perlu dilaksanakan.

Haji Mahyudin, Mantan Pengarah Sumber Manusia Nestle

Alhamdulillah, saya mempunyai rekod yang agak baik dengan semua pekerja saya setakat ini. Saya sentiasa menganggap mereka sebagai sebahagian keluarga saya dan walaupun kini sebahagian mereka tidak bekerja dengan saya lagi tetapi mereka sentiasa menghulurkan tangan apabila saya memerlukan bantuan.

#8 – Pemasaran Adalah Nadi Perniagaan

Saya adalah orang di dalam bidang pemasaran. Jadi saya berpendapat bahawa pemasaran adalah nadi perniagaan yang perlu diberikan perhatian serius oleh pemilik bisnes. Bagi saya pemasaranlah yang akan menentukan kejayaan syarikat anda dalam jangka masa pendek. Perkara-perkara lain seperti penjenamaan, pembahagian pasaran, kualiti produk dan sebagainya itu adalah faktor yang menentukan kejayaan untuk tempoh jangka panjang.

Oleh itu, anda perlu memiliki ilmu pemasaran yang secukupnya untuk mengemudi perniagaan dan syarikat anda pergi lebih jauh. Apa yang saya lihat syarikat Melayu terlalu takut untuk mengeluarkan bajet pengiklanan. Jika disebut RM20,000 atau RM100,000 sebulan untuk pemasaran dirasakan sangat tidak masuk akal!

Tetapi kalau beli kereta mewah berharga RM500,000 menggunakan duit syarikat, masuk akal pula! Tiada cara lain untuk kita bersaing di dalam pasaran terbuka sekarang melainkan dengan mengukuhkan cara dan teknik kita melakukan pemasaran. Oleh itu, anda perlu sentiasa belajar ilmu dan teknik pemasaran yang terkini agar dapat diadaptasi dalam menggerakkan perniagaan anda.

Walaupun anda memiliki produk yang paling bagus tetapi jika anda gagal untuk menjualnya, maka anda tetap orang yang gagal.

Donald Trump, Billionaire Amerika

Semakin besar bajet pemasaran kita, semakin besar capaian kempen kita kepada prospek. Secara tidak langsung, jualan dan penjenamaan perniagaan kita juga akan meningkat.

Walaupun syarikat dan perniagaan anda telah stabil dan mencatatkan jualan yang konsisten, jangan lupa untuk sentiasa wujudkan bajet pemasaran. Ini kerana bajet pemasaran seperti bajet pertahanan sesebuah negara. Walaupun sesuatu negara itu tidak berperang, mereka tetap perlu agihkan bajet pertahanan saban tahun untuk mengukuhkan pertahanan. Kadang-kadang kita melaburkan duit pemasaran hanya untuk mengukuhkan penjamaan kita di pasaran sahaja.

Nanti saya kongsikan pada entri akan datang bagaimana salah satu syarikat kecil yang saya berikan nasihat membelanjakan RM10,000-RM20,000 sebulan untuk pemasaran dan sekali gus meningkatkan jenama syarikat tersebut dengan cepat di dalam industrinya. Jualan pula mencecah 7 angka setahun.

#9 – Perlu Ada Mentor Perniagaan

Ketika menuntut ilmu mengenai kepimpinan syarikat bersama mentor, Tuan Haji Mahyudin.

Bagi saya sudah menjadi satu kewajipan untuk kita memiliki mentor atau penasihat bagi perniagaan kita. Dengan adanya mentor atau penasihat maka kita akan dapat menjana banyak idea untuk mengembangkan perniagaan yang kita usahakan ke tahap yang lebih baik dan kita juga dapat mengelakkan daripada melakukan kesilapan-kesilapan mudah.

Apabila saya ditimpa sebarang masalah sama ada dari segi model bisnes, pekerja, pemasaran dan apa sahaja aspek di dalam perniagaan, saya ada individu yang digelar mentor untuk saya ajukan permasalahan.

Oleh itu, carilah mentor yang bersesuaian dengan perniagaan yang anda ingin usahakan. Mentor tidak akan sesekali menyelesaikan masalah bagi pihak kita, sebaliknya mereka akan menunjukkan jalan kepada kita bagaimana hendak menyelesaikan masalah tersebut.

Setiap mentor mempunyai prinsip dan mazhab bisnes yang tersendiri. Oleh itu, jangan terikat dengan seorang mentor sahaja. Cari pelbagai mentor agar persepsi anda terhadap sesuatu perkara dan permasalahan lebih terbuka. Saya sendiri mempunyai beberapa orang mentor dan penasihat untuk perniagaan saya.

Kebanyakkan mereka adalah mentor yang tidak dikenali ramai tetapi nasihat mereka tersangatlah berharga seperti mutiara yang mahal harganya.

#10 – Perlukan Modal Yang Mencukupi Untuk Mengubah Dunia

Bagi mereka yang baru ingin memulakan perniagaan sendiri, saya sarankan agar mencuba model perniagaan yang lebih mudah untuk menghasilkan duit. Elakkan mencuba model perniagaan yang terlalu sukar atau menelan kos yang tinggi untuk direalisasikan.

Sebagai contoh model bisnes yang lebih mudah ialah anda mengambil baju kurung dari Vietnam dan menjual kembali di pasaran tempatan, anda menghasilkan produk digital dan menjualnya di pasaran internet, anda mengambil kasut daripada Brazil dan menjualnya melalui internet dan 1001 jenis perniagaan lagi.

Model bisnes sebegini lebih mudah kerana anda akan mendapat aliran wang tunai yang cepat. Berbeza dengan model bisnes yang bersifat inovatif atau millennium yang sedikit sukar. Apabila kita menghasilkan sesuatu produk, maka kita tidak terus menjana pendapatan daripada produk tersebut tetapi kita akan menjana pendapatan daripada perkara-perkara lain yang menjadi sampingan.

Contohnya bagaimana model bisnes Facebook? Facebook merupakan platform yang diberikan secara percuma kepada pengguna yang ingin bersosial di alam maya. Jadi bagaimana Facebook buat duit? Facebook akan buat duit melalui pengikalanan yang mereka perkenalkan. Tetapi sebelum memperkenalkan pengikalanan, mereka perlu menghidupkan platform percuma mereka terlebih dahulu.

Proses untuk menghidupkan platform tersebut menelan masa, kos dan komitmen yang sangat tinggi. Ini saya gelarkan model bisnes yang ingin mengubah dunia. Ia bersifat keuntungan jangka masa panjang. Rata-rata orang muda seperti saya lebih berminat model bisnes seperti ini tetapi tidak semua mampu untuk merealisasikan model bisnes ini kerana tiada modal yang mencukupi.

Sebagai contoh syarikat saya ada membangunkan platform perniagaan online berasaskan dropship iaitu Yosh.my. Sejak dua tahun lepas kami berbelanja sekitar RM20,000 setiap bulan untuk mengekalkan sistem tersebut. Tetapi Yosh.my masih belum memberikan pulangan yang menguntungkan kepada kami.

Malah dua bulan lepas kami telah membuat keputusan untuk melakukan sedikit perubahan dan sistem Yosh.my terpaksa ditutup pendaftarannya seketika. Di dalam proses melakukan perubahan ini, Yosh.my menelan belanja RM51,781.15 pada bulan Oktober 2013 dan RM19,071.86 pada bulan November 2013.

Jumlah terkumpul untuk dua bulan terakhir sahaja mencecah RM70,853.01 dengan keadaan Yosh.my memberikan pulangan sebanyak RM0.00 kepada saya!

Model bisnes sebegini sememangnya mencabar kerana saya menggunakan 100% wang peribadi. Tetapi jika anda menggunakan wang pemodal rasanya lebih mudah untuk merealisasikan model bisnes sebegini. Pokoknya, modal mesti cukup. Jika tiada modal secukupnya, jangan cuba-cuba dengan model bisnes ini!

#11 – Kejayaan Tidak Datang Dengan Cepat

Sejak kebelakangan ini ramai sekali mereka yang ingin berjaya dengan cepat di dalam perniagaan. Apabila mereka memulakan perniagaan hari ini maka mereka ingin mengecapi kejayaan yang besar dalam masa 3 bulan atau 6 bulan akan datang.

Mungkin kita terlalu banyak membaca kisah kejayaan orang lain di dalam perniagaan yang mana semuanya menceritakan bagaimana kejayaan mereka di dalam satu malam. Sedangkan orang berjaya tersebut tidak bercerita pula selama mana mereka perlu berusaha dan berusah-payah sebelum berjaya.

Saya teringat kata-kata Dato Hishamuddin di dalam satu ceramah keusahawanan beliau.

Saya tidak faham kenapa anak muda sekarang apabila berniaga hendak cepat kaya. Sedangkan Karangkraf mengambil masa puluhan tahun untuk mencapai tahap sekarang!

Dato Hishamuddin, Pengarah Urusan Kumpulan Karangkraf

Jadi usahlah terlalu cepat ingin berjaya di dalam perniagaan khususnya kepada orang muda. Dek kerana nak cepat kaya ini juga banyak orang kita terjebak dengan skim-skim dan pelaburan yang tidak sepatutnya.

Letaklah sasaran yang realistik untuk dicapai. Tanya kepada diri sendiri, dimanakah tahap perniagaan anda setahun akan datang, tiga tahun akan datang, lima tahun akan datang dan seterusnya. Insyallah kerjayaan sentiasa mendampingi mereka yang berusaha.

Rumusan

11 perkara yang saya nukilkan ini adalah berdasarkan pengalaman peribadi saya menempuhi dunia perniagaan selama 6-7 tahun sehingga sekarang. Saya percaya dengan perkongsian sebegini akan dapat memberi semangat dan tauladan buat mereka yang baru memulakan langkah di dalam dunia perniagaan.

Pun begitu, pendapat dan pengalaman saya tidak semestinya praktikal untuk semua situasi perniagaan. Oleh itu, mana-mana yang baik dari artikel ini anda boleh jadikan tauladan dan yang tidak baik itu anda boleh jadikan sebagai sempadan.

Akhir kata, jangan lupa untuk kongsikan entri ini dengan sahabat andai anda agar mereka juga dapat mempelajari sedikit sebanyak pengalaman perniagaan yang mungkin berguna suatu hari nanti.

Sumber: adlymukhtar.com/blog